|
OikeusministeriölleOikeusministeriö asetti 30 päivänä joulukuuta 1987 toimikunnan, jonka tehtäväksi annettiin
Toimikunnan määräajaksi asetettiin 30.6.1989. Oikeusministeriö pidensi 25.5.1989 määräaikaa saman vuoden loppuun. Toimikunnan puheenjohtajaksi kutsuttiin professori Juhani Wirilander Helsingin yliopistosta ja jäseniksi lainsäädäntöneuvos Matti Savolainen oikeusministeriöstä, ylitarkastaja Jukka Hongell oikeusministeriöstä, vanhempi hallitussihteeri, sittemmin hallitusneuvos Heikki Euramo valtiovarainministeriöstä, lainsäädäntöneuvos Matti Mikkola sosiaali- ja terveysministeriöstä, oikeustieteen lisensiaatti, sittemmin oikeustieteen tohtori Markku Helin Helsingin yliopistosta, lakimies Antero Jaakkola Suomen Kaupunkiliitosta, lakimies Taisto Ahvenainen Suomen Kunnallisliitosta, jaostopäällikkö Erik Nylund Finlands svenska kommunförbundista, Vantaan holhouslautakunnan puheenjohtaja, varatuomari Esko Lähdevuori sekä Helsingin kaupungin 2. virkaholhooja, oikeustieteen kandidaatti Raili Muhonen. Toimikunnan sivutoimisina sihteereinä ovat toimineet oikeustieteen tohtori Markku Helin sekä vt. lainsäädäntösihteeri Désirée Söderlund. Toimikunta on työnsä kestäessä pitänyt 59 kokousta ja kuullut asiantuntijoina seuraavia henkilöitä: Pääsihteeri Raimo Lindberg ja toimistopäällikkö Aulikki Mentula sisäasiainministeriöstä, apulaisosastopäällikkö Ilkka Suojasalmi ja v.t. apulaisosastopäällikkö Anne Manninen sosiaali- ja terveysministeriöstä, ylilääkäri Kerstin Kronqvist lääkintöhallituksesta, toimistopäällikkö Heikki Lehtola patentti- ja rekisterihallituksesta, lakimies Erkki Kemppainen ja lakimies Riitta Kuusisto sosiaalihallituksesta, ylijohtaja Hannu Tulkki väestörekisterikeskuksesta, kihlakunnantuomari Sune Carlsson Ahvenanmaan tuomiokunnasta, kihlakunnantuomari Kalevi Nissinen Hyvinkään tuomiokunnasta, pormestari Juha Kettunen Kuopion raastuvanoikeudesta, holhouslautakunnan puheenjohtaja varatuomari Reijo Parantainen Lahden kaupungin holhouslautakunnasta, holhouslautakunnan puheenjohtaja arkkitehti Leena Valjus Oulun kaupungin holhouslautakunnasta sekä varatuomari Outi Kari-Granfors, varatuomari Esko Nummela ja virkaholhooja Liisa Rodas Virkaholhoojat ryöstä. Apulaisprofessori Matti Pellonpää on oikeusministeriön määräämänä asiantuntijana tarkastanut ehdotuksen Suomea velvoittavien ihmisoikeussopimusten kannalta Toimikunta suoritti holhoushallinnon nykytilaa ja voimavaroja koskevan kyselyn, joka osoitettiin kaikille holhouslautakunnille. Kyselyyn saatiin vastaus 399 holhouslautakunnalta. Vastausten tulostamisesta huolehti oikeustieteen kandidaatti Jarmo Salmi. Toimikunta vieraili 5.-6.5.1988 Suomen Kaupunkiliiton järjestämällä holhoustoimen kurssilla keskustelemassa holhouslainsäädännön uudistamistarpeista eri puolilta maata olevien holhouslautakuntien jäsenten ja puheenjohtajien kanssa. Puheenjohtaja Wirilander ja sihteeri Helin ovat myöhemmin jatkaneet vastaavaa yhteydenpitoa Suomen Kaupunkiliiton ja Suomen Kunnallisliiton järjestämissä holhoustoimen koulutustilaisuuksissa. Toimikunta ehdottaa holhouslainsäädännön kokonaisuudistusta. Holhouslakiin vuonna 1983 tehty osittaisuudistus sisällytettäsiin uuteen lainsäädäntöön pääosin muuttamattomana. Holhoustointa koskevan keskeisen lainsäädännön muodostaisivat ehdotuksen makaan kaksi lakia: (1) laki holhoustoimesta ja (2) laki edunvalvonnan järjestämisestä eräissä tapauksissa. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi lukuisia yksittäisiä säännöksiä, jotka koskevat vajaavaltaista tai vajaavaltaisuuden oikeusvaikutuksia. Saatuaan tehtävänsä päätökseen toimikunta luovuttaa kunnioittavasti mietintönsä oikeusministeriölle. Helsingissä 15 päivänä joulukuuta 1989
Juhani Wirilander
EHDOTUKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖMietinnössä ehdotetaan holhouslainsäädännön kokonaisuudistusta. Holhoustointa koskevat keskeiset säännökset tulisivat sisältymään holhoustoimesta annettavaan lakiin ja lakiin edunvalvonnan järjestämisestä eräissä tapauksissa. Holhouslakiin vuonna 1983 tehdyt muutokset sisällytettäisiin uuteen lakiin pääosin muuttamattomina. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi lukuisia eri laeissa olevia säännöksiä, jotka koskevat vajaavaltaista tai vajaavaltaisuuden oikeusvaikutuksia.
Toimintakelpoisuuden rajoittaminenHolhottavaksi julistaminen ehdotetaan korvattavaksi toimintakelpoisuuden rajoittamisella. Rajoituksen sisällön vahvistaisi tuomioistuin yksittäistapauksessa esiintyvän tarpeen mukaisesti. Rajoitus voitaisiin toteuttaa sen kohteeksi joutuvan henkilön oikeustoimikelpoisuutta tai vallintaoikeutta kaventamalla. Ääritapauksissa asianomainen voitaisiin julistaa vajaavaltaiseksi. Toimintakelpoisuuden rajoituksen sisältö näkyisi tässä tapauksessa suoraan laista. Toimintakelpoisuuden rajoittaminen olisi toissijainen järjestely. Kenenkään toimintakelpoisuutta ei olisi lupa rajoittaa, jos hänen etunsa voidaan riittävästi turvata lievemmin keinoin, esimerkiksi määräämällä hänen tuekseen edunvalvoja.
EdunvalvojaHolhouslaissa käytetyistä nimityksistä "holhooja" ja "uskottu mies" ehdotetaan luovuttavaksi. Jaottelu on asiallisesti tarpeeton ja soveltuu huonosti ehdotettuun järjestelmään, jossa vajaavaltaisuus pyritään suurelta osin korvaamaan lievemmillä toimintakelpoisuuden rajoituksilla. Henkilöstä, joka ehdotetun lain tai sen nojalla annetun tuomioistuimen päätöksen perusteella hoitaa toisen asioita, käytetään nimitystä edunvalvoja.
Omaisuuden hoidon valvontaOmaisuuden hoidon ennakkovalvontaa ehdotetaan tehostettavaksi ottamalla käyttöön omaisuuden hoitosuunnitelmat. Holhouslautakunta voisi tarvittaessa päättää, että tällainen suunnitelma on laadittava omaisuuden käytön ja hoidon ohjeeksi. Hoitosuunnitelman avulla voitaisiin varmistua paitsi omaisuuden huolellisesta hoitamisesta, myös siitä, että omaisuutta käytetään päämiehen hyödyksi lain tarkoittamalla tavalla. Niiden oikeustointen luetteloa, joihin edunvalvoja tarvitsee holhousviranomaisen luvan, ehdotetaan täydennettäväksi. Luvanvaraisiksi tulisivat muun muassa asuin- ja liikehuoneistojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden ostaminen, luovuttaminen ja panttaaminen. Lupajärjestelmää voitaisiin lisäksi tarvittaessa täydentää ottamalla omaisuuden hoitosuunnitelman vahvistamista koskevaan holhouslautakunnan päätökseen määräys, jonka mukaan edunvalvojalla ei ole oikeutta määrätä tietystä omaisuudesta ilman holhouslautakunnan suostumusta. Omaisuuden hoidon jälkivalvontaa tehostettaisiin ottamalla lakiin nykyistä yksityiskohtaisemmat säännökset edunvalvojan kirjanpito- ja tilivelvollisuudesta sekä tilien tarkastuksesta. Nykyisestä laista poiketen olisi myös edunvalvojan tehtävän päättymisen johdosta tehtävä tili annettava tarkastettavaksi holhouslautakunnalle, joka tarkastuksen päätyttyä antaisi tiliä koskevan lausunnon tilityksen vastaanottamiseen oikeutetulle.
Edunvalvojan asemaEdunvalvojan asemaa ehdotetaan selvennettäväksi sisällyttämällä lakiin säännös edunvalvojan vahingonkorvausvelvollisuudesta ja täsmentämällä säännöksiä, jotka koskevat edunvalvojan edustusvaltaa sekä oikeutta palkkioon. Edunvalvojalle voitaisiin nykyistä useammissa tapauksissa makeaa palkkiota kunnan varoista, mikäli päämiehen varoista ei voida suorittaa kohtuullista palkkiota.
Holhousasioiden rekisteriHolhouskirja ehdotetaan korvattavaksi holhousasioiden rekisterillä. Holhousasioiden rekisteriin merkittäisiin tietyin poikkeuksin ehdotetun lain nojalla annetut edunvalvontatehtävät. Rekisteri muodostaisi perustan edunvalvojien toiminnan valvonnalle. Rekisteriin merkittäisiin myös tiedot toimintakelpoisuuden rajoituksen sisällöstä. Rekisteriin tehdyistä merkinnöistä annettaisiin tietoja hyväksyttävää tarkoitusta varten. Tarkemmat säännökset rekisteristä ja sen pitämisestä annettaisiin asetuksella.
Holhoustoimen hallintoHolhoustoimelle ehdotetaan perustettavaksi keskusjohto. Holhoustoimen keskusjohdon tehtävät uskottaisiin oikeusministeriölle. Holhoustoimen alueellinen hallinto uskottaisiin oikeusministeriön alaisena lääninhallitukselle. Holhoustoimen paikallishallinnosta huolehtisivat kunnat. Holhoustoimen hallintotehtävät kuuluisivat holhouslautakunnalle, joka olisi niin sanottu pakollinen lautakunta. Kunnat voisivat kuitenkin tietyin edellytyksin järjestää holhoustoimensa hallinnon yhteistoiminnassa joko kuntainliiton muodossa tai siten, että kunnan holhoustoimi annetaan toisen kunnan hoidettavaksi. Alioikeuksien tehtäviä holhoustoimen hallinnossa vähennettäisiin. Alioikeudet eivät enää valvoisi holhouslautakuntien toimintaa eivätkä osallistuisi holhouslautakunnan puheenjohtajan ja virkaholhoojan nimittämiseen. Sitä vastoin tuomioistuimen tehtäväksi jäisi yhä lupien myöntäminen eräisiin päämiehen puolesta tehtäviin oikeustoimiin.
VirkaholhousKuntien tehtävänä olisi nykyiseen tapaan huolehtia siitä, että edunvalvontatehtäviin on tarvittaessa saatavissa edunvalvoja. Se voisi tapahtua joko perustamalla virkaholhoojan virkoja tai nimeämällä ja tuomioistuimelle ilmoittamalla henkilöitä, jotka ovat sitoutuneet ottamaan vastaan edunvalvontatehtäviä. Näiden, nykyisin jo tunnettujen keinojen lisäksi kunta voisi luoda edellytyksiä edunvalvojien saatavuudelle suorittamalla kunnan varoista palkkiota edunvalvontatehtävän vastaanottaneelle henkilölle.
ValtionosuusToimintaan, jonka kunta järjestää ehdotettujen lakien nojalla, suoritettaisiin valtionosuutta siten kuin sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetussa laissa (677/82) säädetään. Aikaisempien lakien nojalla järjestetty toiminta tulisi lain voimaantullessa sellaisenaan valtionosuuden piiriin. Valtionosuuteen oikeuttavan toiminnan laajentaminen tapahtuisi edellä mainittuun lakiin sisältyvän suunnittelujärjestelmän puitteissa.
Lakien voimaantuloEhdotetut lait on tarkoitettu saatettavaksi voimaan vuoden alusta. Suunnittelu- ja valtionosuuslain suunnittelua koskevia säännöksiä sovellettaisiin kuitenkin jo lakien voimaantuloa edeltävän vuoden aikana. Lait voisivat tulla voimaan noin vuoden kuluttua siitä, kun eduskunta on ne hyväksynyt.
S I S Ä L L Y S L U E T T E L O 1. Holhouslainsäädännön merkitys ja tehtävä 2. Ehdotuksen keskeiset tavoitteet 4. Nykyinen tilanne, sen arviointi ja uudistusehdotukset Vajaavaltaisuus holhouslainsäädännössä Vajaavaltaisuus muussa lainsäädännössä 4.3. Toimintakelpoisuuden rajoittaminen 4.4. Päämiehen omaisuuden hoitaminen 4.5. Omaisuuden hoidon valvonta Holhoustoimen hallinnon epäkohdat Järjestelmän kehitys ja sisältö Järjestelmän toiminta käytännössä 4.8. Holhoustoimen kustannukset ja valtionosuus 5. Ehdotuksen organisatoriset ja taloudelliset vaikutukset
2 luku. Toimintakelpoisuuden rajoittaminen Edunvalvojan määräämisen edellytykset Edunvalvojan toimen lakkaaminen 5 luku. Edunvalvojan asema ja tehtävät Edunvalvojan huolenpitovelvollisuus Edunvalvojan vahingonkorvausvelvollisuus 6 luku. Omaisuuden hoidon valvonta Kirjanpito- ja tilivelvollisuus Toimenpiteet edunvalvojan tehtävän päättyessä 7 luku. Edunvalvonnan kirjaaminen 9 luku. Holhoustoimen hallinto 10 luku. Suunnittelu ja valtionosuus 11 luku. Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset 2. Laki edunvalvonnan järjestämisestä eräissä tapauksissa 3. Laki oikeudenkäymiskaaren muuttamisesta 4. Laki hallintomenettelylain muuttamisesta 5. Laki avioliittolain muuttamisesta 6. Laki perintökaaren muuttamisesta 7. Laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain muuttamisesta 8. Laki lapsen elatuksesta annetun lain muuttamisesta 9. Laki oikeudenkäynnin julkisuudesta annetun lain muuttamisesta 10. Laki esitutkintalain muuttamisesta 11. Laki rikoslain voimaanpanemisesta annetun asetuksen muuttamisesta 12. Laki eräistä yhteisomistussuhteista annetun lain muuttamisesta 13. Laki metsänparannuslain muuttamisesta 15. Laki kihlakunnanoikeuden lautakunnasta annetun lain muuttamisesta 16. Laki oikeudenkäynnistä huoneenvuokra-asioissa annetun lain muuttamisesta 17. Laki työtuomioistuimesta annetun lain muuttamisesta 18. Laki asianajajista annetun lain muuttamisesta 19. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta 20. Asetus väestökirja-asetuksen muuttamisesta 22. Asetus oikeusministeriöstä annetun asetuksen muuttamisesta
2 luku. Toimintakelpoisuuden rajoittaminen 5 luku. Edunvalvojan asema ja tehtävät 6 luku. Omaisuuden hoidon valvonta 7 luku. Edunvalvonnan kirjaaminen 9 luku. Holhoustoimen hallinto 10 luku. Suunnittelu ja valtionosuus 11 luku. Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset 2. Laki edunvalvonnan järjestämisestä eräissä tapauksissa 3. Laki oikeudenkäymiskaaren muuttamisesta 4. Laki hallintomenettelylain muuttamisesta 5. Laki avioliittolain muuttamisesta 6. Laki perintökaaren muuttamisesta 7. Laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain muuttamisesta 8. Laki lapsen elatuksesta annetun lain muuttamisesta 9. Laki oikeudenkäynnin julkisuudesta annetun lain muuttamisesta 10. Laki esitutkintalain muuttamisesta 11. Laki rikoslain voimaanpanemisesta annetun asetuksen muuttamisesta 12. Laki eräistä yhteisomistussuhteista annetun lain muuttamisesta 13. Laki metsänparannuslain muuttamisesta 15. Laki kihlakunnanoikeuden lautakunnasta annetun lain muuttamisesta 16. Laki oikeudenkäynnistä huoneenvuokra-asioissa annetun lain muuttamisesta 17. Laki työtuomioistuimesta annetun lain muuttamisesta 18. Laki asianajajista annetun lain muuttamisesta 19. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta 20. Asetus väestökirja-asetuksen muuttamisesta 22. Asetus oikeusministeriöstä annetun asetuksen muuttamisesta
LIITTEET [näitä ei ole otettu mukaan JK] 1. Luettelo säännöksistä, joissa on säädetty vajaavaltaisista ja vajaavaltaisuuden oikeusvaikutuksista sekä holhoojan asemasta ja tehtävistä 2. Holhouslautakunnalle osoitetusta kyselystä tulostettuja liitetaulukoita 3. Holhouslautakunnalle osoitetun kyselyn kysymyslomake 4. Det huvudsakliga innehållet i kommissionens förslag 5. Förmynderskapslag |